Oana BUGEAG

La vita e bella: Un fost muncitor la uzinele Fiat poate să păstreze un tablou de Gauguin furat în 1970

La vita e bella: Un fost muncitor la uzinele Fiat poate să păstreze un tablou de Gauguin  furat în 1970
Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page

Un pensionar, fost muncitor la uzinele Fiat, care a descoperit în vara acestui an că tabloul său preferat din bucătărie era de fapt un tablou celebru de Paul Gauguin, estimat la 31,5 milioane de euro, care fusese furat în 1970, va putea să păstreze această operă de artă, a decis justiţia italiană.

După ce a fost furat din reşedinţa deţinută de Mathilda Marks, moştenitoarea companiei Marks and Spencer, în Regent’s Park din Londra, experţii în artă au crezut în ultimii 40 de ani că tabloul a dispărut pentru totdeauna.

Această capodoperă de Paul Gauguin a petrecut ultimele decenii agăţată pe un perete din bucătăria unui fost angajat al companiei Fiat, până când pensionarul italian a aflat că tabloul era o operă de artă foarte valoroasă şi a anunţat imediat autorităţile.

După finalizarea anchetei, justiţia italiană a decis că pensionarul, a cărui identitate nu a fost dezvăluită, va putea să păstreze valorosul tablou, intitulat “Fruits sur une table ou nature morte au petit chien”.

Pensionarul cumpărase pictura cu 45.000 de lire italiene (echivalentul a 24 de euro), alături de un tablou de Pierre Bonnard, furat din aceeaşi reşedinţă, în anul 1970.

Cele două tablouri au ajuns în Europa cu trenul şi au fost scoase la vânzare de Oficiul pentru obiecte pierdute administrat de Căile ferate italiene, la Torino, în 1975.

Mulţi ani după aceea, fiul pensionarului, care era student la Arte frumoase, a remarcat numeroasele similarităţi ale tabloului cu operele lui Paul Gauguin şi a anunţat autorităţile, care au deschis imediat o anchetă, la care au participat şi câţiva experţi în artă.

Întrucât nimeni nu a revendicat picturile, Tribunalul din Roma a decis că pensionarul italian va putea să păstreze atât tabloul de Paul Gauguin, cât şi pictura lui Pierre Bonnard, intitulată “La Femme aux deux fauteuils”, estimată la rândul ei la peste 630.000 de euro.

Poliţiştii italieni au încercat să îi găsească pe proprietarii de drept ai celor două tablouri. Consultând numeroase cataloage de artă, ei au aflat că operele au dispărut în 1889 din atelierul lui Gauguin. Ultimii proprietari ai lor au fost Mathilda Marks şi soţul ei, scriitorul Terence Kennedy. Ambii au murit şi nu au moştenitori. La rândul ei, poliţia britanică a afirmat că nimeni nu a revendicat cele două capodopere în Marea Britanie.

Pensionarul italian, în prezent în vârstă de 70 de ani, al cărui nume este protejat de legea italiană, spune că acum va putea în sfârşit să plece cu soţia sa într-o lună de miere, pe care nu şi-au permis-o când erau tineri, şi vor pleca într-o călătorie “de la Trieste la Viena”.

El doreşte să cumpere şi o fermă în regiunea lui de origine, Sicilia, dar şi să achiziţioneze mai multe tablouri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *